- Over ons
- Uitsluitingscriteria
Inclusie- en exclusiecriteria
Algemeen
De cliënt (of zijn vertegenwoordiger) is minimaal 18 jaar. Onze doelgroep waarop onze dienstverlening gericht is zijn cliënten met een lichte tot zware zorgvraag.
Onze diensten
- Verpleging
- Persoonlijke verzorging
- Individuele begeleiding
Inclusiecriteria
Met de volgende gezondheidsproblemen kunt u bij IC Thuiszorg terecht:
- Somatische aandoening of beperking
- Lichamelijke handicap
- Zintuigelijke handicap of communicatieve stoornis
- Psychosociale problemen
Zorgverlening zoveel mogelijk op u aangepast
U kunt een beroep doen op ons, ongeacht uw cultuur, geloof of levensbeschouwing, wij proberen hier rekening mee te houden en u te voorzien van de zorg en medewerkers die aansluiten bij uw culturele achtergrond, geloof en levensbeschouwing.
Exclusiecriteria
IC Thuiszorg biedt geen geestelijke zorg en kraamzorg. Zorgvragers die een gevaar vormen voor zichzelf of hun omgeving en niet binnen de bevoegdheden van IC Thuiszorg vallen worden volgens protocol geweigerd.
Wel zal IC Thuiszorg in dergelijke gevallen actief proberen mee te denken en waar mogelijk zich inspannen om passende zorg te vinden die aansluit bij de behoeften van de zorgvrager.
Zorgweigering
Op de volgende onderdelen kan IC Thuiszorg weigeren een cliënt in zorg te nemen.
1. Er geen indicatie aanwezig
Als er nog geen indicatie gesteld is kunnen wij de zorgvrager niet toevoegen in ons cliëntenbestand. Dit kan van tijdelijke aard zijn, tot op het moment dat er een indicatie wordt toegewezen.
Zorgvragers die de zorg betalen uit eigen middelen worden niet geweigerd.
2. De indicatie is sectorvreemd / instellingsvreemd
Bij een toegewezen cliënt met een sectorvreemde/instellingsvreemde indicatie waarbij IC Thuiszorg constateert dat zij niet of onvoldoende kwaliteit van zorg kan leveren. In een dergelijk geval kan de zorg worden geweigerd.
3. Complexiteit zorg
Bij een zeer zware zorgvraag, bijvoorbeeld vanwege een dubbeldiagnostiek waarbij IC Thuiszorg constateert dat zij niet of onvoldoende kwaliteit van zorg kan leveren. In een dergelijk geval kan de zorg worden geweigerd.
4. Ongepast gedrag
Zorgvragers en/of hun verwanten die zich misdragen in de vorm van agressie, seksuele intimidatie, discriminatie en/of geweld naar medewerkers van IC Thuiszorg in een eerdere indicatieperiode ofwel dat bekend is dat er naar collega zorginstellingen en medewerkers dergelijk gedrag is vertoond. In een dergelijk geval kan de zorg worden geweigerd.
5. Vrijheidsbeperkende maatregelen
Bij vrijheidsbeperkende maatregelen op het moment van intake of tijdens het zorgproces kan aanleiding zijn om zorg te weigeren of te beëindigen.
Zorgbeëindiging
Door de volgende oorzaken kan de zorg worden beëindigd.
1. De indicatie wordt niet verlengd
2. Verhuizing naar een andere regio
3. Ongepast gedrag
Informatie en/of Klachten
Voor klachten kunt u ten allen tijde met ons het gesprek aan gaan. Tijdens kantooruren zijn wij telefonisch voor u beschikbaar. Daarnaast kunt u een bericht doen via e-mail of een brief sturen. Uw bericht zal dan met prioriteit en zorgvuldigheid behandeld worden.
E-mail: klachten@icthuiszorg.nl
Postadres IC Thuiszorg, zie de contactpagina.
Wanneer IC Thuiszorg niet in staat is om uw klacht te behandelen, kunt u contact opnemen met de onafhankelijke klachtenfunctionaris. Zie hiervoor de pagina Klachtenprocedure.